{"id":2316,"date":"2022-03-31T21:55:28","date_gmt":"2022-03-31T19:55:28","guid":{"rendered":"http:\/\/www.reconta.com\/nuovo\/?p=2316"},"modified":"2023-01-26T21:55:56","modified_gmt":"2023-01-26T20:55:56","slug":"principalele-prevederi-ale-ordonantei-130-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/principalele-prevederi-ale-ordonantei-130-2021\/","title":{"rendered":"Principalele prevederi ale ordonantei 130\/2021"},"content":{"rendered":"\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Cu aceasta comunicare dorim sa Va informam despre anumite aspecte fiscale introduse prin OUG 130\/2021 care pot fi de interesul Dvs:<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>TVA 5% pentru locuin\u021be sub 140.000 euro<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Persoanele fizice vor putea achizi\u021biona cu cota redus\u0103 de TVA de 5%, pe l\u00e2ng\u0103 locuin\u021bele cu o valoare de maximum 450.000 lei, exclusiv TVA, \u0219i a unei singure locuin\u021be, \u00een mod individual sau \u00een comun cu alt\u0103 persoan\u0103 fizice\/alte persoane fizice, a c\u0103rei valoare dep\u0103\u0219e\u0219te suma de 450.000 lei, dar nu dep\u0103\u0219e\u0219te suma de 700.000 lei, reprezent\u00e2nd echivalentul \u00een lei a aproximativ 140.000 euro.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Se limiteaz\u0103 aplicarea la o singur\u0103 locuin\u021b\u0103 achizi\u021bionat\u0103 de o persoan\u0103 fizic\u0103, \u00een mod individual sau \u00een comun cu alt\u0103 persoan\u0103 fizice\/alte persoane fizice.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Se introduce o p\u00e2rghie de control, prin introducerea unui Registru \u00een care se \u00eenscriu toate tranzac\u021biile cu locuin\u021be care beneficiaz\u0103 de cota redus\u0103, indiferent de valoare.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Pe baza acestui registru se verific\u0103 \u00eendeplinirea condi\u021biei referitoare la achizi\u021bionarea cu cota redus\u0103 de TVA de 5% a unei singure locuin\u021be a c\u0103rei valoare dep\u0103\u0219e\u0219te suma de 450.000 lei, dar nu dep\u0103\u0219e\u0219te suma de 700.000 lei, exclusiv TVA.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Se va face un sistem informatic: e-Transport <\/strong>prin care contribuabilii trebuie s\u0103 declare anticipat deplasarea bunurilor de\u021binute dintr-o loca\u021bie \u00een alta, ocazie cu care sistemul va genera o cheie de control (un num\u0103r unic) ce va fi preluat\u0103 pe documentele de transport, astfel c\u0103, \u00een momentul verific\u0103rilor efectate de organele abilitate pe c\u0103ile de transport s\u0103 se poat\u0103 verifica declararea transportului \u00een e-Transport.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Agen\u021bia Na\u021bional\u0103 de Administrare Fiscal\u0103 va monitoriza transporturile de bunuri pe teritoriul na\u021bional prin intermediul sistemului informatic pus la dispozi\u021bie de c\u0103tre Centrul Na\u021bional de Informa\u021bii Financiare.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>E-Factura \u0219i pentru produsele cu risc fiscal ridicat<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Ordonanta prevede instituirea unor m\u0103suri urgente pentru \u00eent\u0103rirea capacit\u0103\u021bii de urm\u0103rire \u0219i colectare a sumelor datorate bugetului de stat pentru livr\u0103rile de produse cu risc fiscal ridicat, prin transmiterea facturilor \u00een sistemul RO e-Factura, prin derogare de la prevederile Ordonan\u021bei de urgen\u021b\u0103 a Guvernului nr. 120\/2021.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Furnizorii pot, incepand cu data de 01\/04\/2022, s\u0103 transmit\u0103 facturile emise \u00een sistemul na\u0163ional privind factura electronic\u0103 RO e-Factura, indiferent dac\u0103 destinatarii sunt sau nu \u00eenregistra\u021bi \u00een Registrul RO e-Factura.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">\u00cencep\u00e2nd cu data de 1 iulie 2022 furnizorii vor fi obliga\u021bi s\u0103 transmit\u0103 facturile emise \u00een sistemul na\u0163ional privind factura electronic\u0103 RO e-Factura, indiferent dac\u0103 destinatarii sunt sau nu \u00eenregistra\u021bi \u00een Registrul RO e-Factura.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Tichetele cadou oferite angaja\u021bilor: plafon neimpozabil de la 150 la 300 lei<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">\u00cen cazul cadourilor \u00een bani \u015fi\/sau \u00een natur\u0103, inclusiv tichetelor cadou, oferite de angajatori, angaja\u021bilor cu ocazia Pa\u015ftelui, Cr\u0103ciunului \u015fi a s\u0103rb\u0103torilor similare ale altor culte religioase precum si a altor sarbatori stabilite prin lege, se majorareaz\u0103 plafonul neimpozabil \u0219i care nu se cuprinde \u00een baza de calcul al contribu\u021biilor de asigur\u0103ri sociale obligatorii de la suma de 150 lei la suma de 300 de lei pentru fiecare persoan\u0103 \u0219i fiecare eveniment. Ultima majorare a avut loc \u00een anul 2005 (de la 120 de lei la 150 de lei\/persoan\u0103\/eveniment).<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Reincriminarea anumitor infrac\u021biuni de evaziune<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">\u00cencep\u00e2nd cu 1 martie, s-a incriminat fapta const\u00e2nd \u00een re\u021binerea \u0219i neplata, respectiv \u00eencasarea \u0219i neplata \u00een termen de 60 de zile de la data scadent\u0103 a impozitelor \u0219i\/sau a contribu\u021biilor cu re\u021binere la surs\u0103.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Limitele pedepsei prev\u0103zute sunt \u00eenchisoarea de la 1 an la 5 ani.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Aceast\u0103 dispozi\u021bie ridic\u0103 insa o problem\u0103 care va trebui corectat\u0103: dac\u0103 un \u00eentreprinz\u0103tor are o crean\u021b\u0103 fa\u021b\u0103 de stat, poate TVA nerestituit sau un contract nepl\u0103tit, se va confrunta \u0219i el cu acuza\u021bii penale dac\u0103 nu pl\u0103te\u0219te la timp impozitul re\u021binut la surs\u0103. Ministerul de Finan\u021be a preg\u0103tit deja un proiect pentru a corecta astfel de situa\u021bii, care va fi adoptat \u00een cur\u00e2nd, altfel vor \u00eencepe s\u0103 curg\u0103 dosarele penale.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Ramanem ca intotdeauna la dispozitie pentru orice alte informatii si aprofundari.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Cu aceasta comunicare dorim sa Va informam despre anumite aspecte fiscale introduse prin OUG 130\/2021 care pot fi de interesul Dvs: TVA 5% pentru locuin\u021be sub 140.000 euro Persoanele fizice vor putea achizi\u021biona cu cota redus\u0103 de TVA de 5%, pe l\u00e2ng\u0103 locuin\u021bele cu o valoare de maximum 450.000 lei, exclusiv TVA, \u0219i a unei [&hellip;]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_genesis_hide_title":false,"_genesis_hide_breadcrumbs":false,"_genesis_hide_singular_image":false,"_genesis_hide_footer_widgets":false,"_genesis_custom_body_class":"","_genesis_custom_post_class":"","_genesis_layout":"","ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"categories":[21],"tags":[],"class_list":["post-2316","post","type-post","status-publish","format-standard","category-blog","entry"],"acf":[],"featured_image_src":null,"featured_image_src_square":null,"author_info":{"display_name":"Rec","author_link":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/author\/14-rmg-admin\/"},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2316","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2316"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2316\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2317,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2316\/revisions\/2317"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2316"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2316"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2316"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}