{"id":2737,"date":"2024-12-30T17:20:17","date_gmt":"2024-12-30T16:20:17","guid":{"rendered":"https:\/\/www.reconta.com\/?p=2737"},"modified":"2024-12-30T17:22:01","modified_gmt":"2024-12-30T16:22:01","slug":"noi-masuri-fiscale-aprobate-de-guvern-in-romania","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/noi-masuri-fiscale-aprobate-de-guvern-in-romania\/","title":{"rendered":"Noi m\u0103suri fiscale aprobate de Guvern \u00een Rom\u00e2nia"},"content":{"rendered":"\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><u><em>Ur\u0103ri nea\u0219teptate de sf\u00e2r\u0219it de an din partea Guvernului Rom\u00e2niei!<\/em><\/u><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Cre\u0219terea impozitului pe dividende de la 8% la 10%, reducerea plafonului cifrei de afaceri pentru micro\u00eentreprinderi \u0219i eliminarea facilit\u0103\u021bilor fiscale pentru IT, construc\u021bii \u0219i alte sectoare<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Cu doar dou\u0103 zile \u00eenainte de sf\u00e2r\u0219itul anului 2024, suntem surprin\u0219i de noi m\u0103suri fiscale. Suntem obi\u0219nui\u021bi cu schimb\u0103rile anuale, dar nu la acest nivel de grab\u0103 \u0219i lips\u0103 de predictibilitate. Duminic\u0103, 29 decembrie 2024, pe site-ul MF a fost publicat un proiect de lege care introduce mai multe m\u0103suri fiscale cu impact negativ at\u00e2t pentru micii antreprenori, c\u00e2t \u0219i pentru angaja\u021bii care beneficiaz\u0103 de facilit\u0103\u021bi fiscale.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Majoritatea m\u0103surilor vizeaz\u0103 sectorul bugetar, \u00eens\u0103 exist\u0103 \u0219i c\u00e2teva modific\u0103ri importante pentru companii:<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Impozitul pe dividende<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Se propune cre\u0219terea cotei de impozitare a veniturilor din dividende de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite \u00eencep\u00e2nd cu anul 2025.<br>Se remarc\u0103 faptul c\u0103 textul de lege se refer\u0103 la dividendele distribuite (respectiv aprobate prin hot\u0103r\u00e2rea Adun\u0103rii Generale a Ac\u021bionarilor) \u0219i nu la cele efectiv pl\u0103tite. Astfel, dac\u0103 o hot\u0103r\u00e2re a Adun\u0103rii Generale a Ac\u021bionarilor pentru anul 2024 este aprobat\u0103, iar impozitul de 8% este pl\u0103tit p\u00e2n\u0103 la 25 ianuarie 2025, chiar dac\u0103 dividendele nu sunt efectiv pl\u0103tite, acestea vor fi impozitate conform vechii cote de 8%.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Micro\u00eentreprinderi<\/strong><\/p>\n\n\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Plafonul cifrei de afaceri pentru \u00eencadrarea \u00een regimul fiscal al &#8222;micro\u00eentreprinderilor&#8221; scade de la 500.000 de euro la 250.000 de euro (\u00eencep\u00e2nd cu 2025) \u0219i la 100.000 de euro din 2026.<\/li>\n\n\n\n<li>Sunt oferite clarific\u0103ri privind modalitatea de aplicare a plafoanelor: pentru anul fiscal 2025, limita de venituri realizate, care reprezint\u0103 echivalentul \u00een RON al sumei de 250.000 de euro, respectiv echivalentul \u00een RON al sumei de 100.000 de euro \u00eencep\u00e2nd cu 1 ianuarie 2026, este verificat\u0103 pe baza veniturilor realizate de persoana juridic\u0103 rom\u00e2n\u0103 la 31 decembrie 2024 \u0219i, respectiv, la 31 decembrie 2025. Veniturile din consultan\u021b\u0103 nu sunt luate \u00een calcul pentru aceast\u0103 verificare.<\/li>\n\n\n\n<li>Astfel, dac\u0103 la 31 decembrie 2024 o micro\u00eentreprindere are venituri care dep\u0103\u0219esc 250.000 de euro, din 2025 aceasta trece la impozitarea pe profit, cu o cot\u0103 care \u00een prezent este de 16%. Dac\u0103 \u00een 2025 micro\u00eentreprinderea are venituri care dep\u0103\u0219esc 100.000 de euro, trece la impozitarea pe profit, conform cotei \u00een vigoare la acel moment.<\/li>\n\n\n\n<li>Se elimin\u0103 una dintre condi\u021biile pentru a fi considerat\u0103 micro\u00eentreprindere, \u0219i anume aceea de a nu avea venituri din consultan\u021b\u0103 care dep\u0103\u0219esc 20% din totalul veniturilor. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului \u00een euro este cel valabil la \u00eenchiderea exerci\u021biului financiar \u00een care au fost \u00eenregistrate veniturile.<\/li>\n\n\n\n<li>Ca urmare a actualiz\u0103rii <a href=\"https:\/\/www.reconta.com\/wp-content\/uploads\/2024\/12\/Corespondenta-CAEN-Rev.2-CAEN-Rev.3.pdf\">CAEN-Rev.3<\/a>, a fost actualizat\u0103 \u0219i lista codurilor CAEN pentru care se aplic\u0103 cota de 3%, conform noii clasific\u0103ri.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Facilit\u0103\u021bi fiscale \u00een domeniile IT, construc\u021bii, agricultur\u0103 \u0219i industrie alimentar\u0103<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Facilit\u0103\u021bile salariale \u00een domeniile IT, construc\u021bii, agricultur\u0103 \u0219i industrie alimentar\u0103 vor fi eliminate \u00eencep\u00e2nd cu ianuarie 2025. Aceasta era o facilitate important\u0103, iar eliminarea ei va crea numeroase dificult\u0103\u021bi legate de costuri pentru companiile din aceste sectoare.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Venituri din investi\u021bii<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Veniturile sub form\u0103 de dividende, inclusiv c\u00e2\u0219tigurile de capital ob\u021binute din de\u021binerea de titluri de participare definite de legisla\u021bia \u00een vigoare \u00een organisme de plasament colectiv, sunt impozitate cu o cot\u0103 de 10% din suma dividendului. Impozitul este final \u0219i este re\u021binut \u0219i virat de c\u0103tre pl\u0103titor.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Impozitul pe construc\u021bii<\/strong><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Impozitul pe construc\u021bii este datorat de:<\/p>\n\n\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Persoane juridice rom\u00e2ne, cu excep\u021bia institu\u021biilor publice, institutelor na\u021bionale de cercetare-dezvoltare, asocia\u021biilor, funda\u021biilor \u0219i altor persoane juridice f\u0103r\u0103 scop patrimonial, conform actelor lor de organizare \u0219i func\u021bionare;<\/li>\n\n\n\n<li>Persoane juridice str\u0103ine care opereaz\u0103 printr-un sediu permanent \u00een Rom\u00e2nia;<\/li>\n\n\n\n<li>Persoane juridice cu sediul \u00een Rom\u00e2nia, \u00eenfiin\u021bate conform legisla\u021biei europene.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Cl\u0103dirile vizate sunt cele prev\u0103zute la grupa 1 din Catalogul de clasificare \u0219i durat\u0103 normal\u0103 de func\u021bionare a mijloacelor fixe.<br>Impozitul se calculeaz\u0103 aplic\u00e2nd o cot\u0103 de 1,5% asupra valorii cl\u0103dirilor existente \u00een patrimoniul contribuabilului la 31 decembrie a anului precedent, inclusiv atunci c\u00e2nd acestea sunt \u00eenchiriate, preluate \u00een administrare\/concesiune sau \u00een folosin\u021b\u0103.<br>Impozitul trebuie pl\u0103tit \u00een dou\u0103 tran\u0219e egale, p\u00e2n\u0103 la 25 mai \u0219i 25 septembrie inclusiv.<br>Impozitul stabilit este venit al bugetului de stat \u0219i este administrat conform Codului de procedur\u0103 fiscal\u0103.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Ur\u0103ri nea\u0219teptate de sf\u00e2r\u0219it de an din partea Guvernului Rom\u00e2niei! Cre\u0219terea impozitului pe dividende de la 8% la 10%, reducerea plafonului cifrei de afaceri pentru micro\u00eentreprinderi \u0219i eliminarea facilit\u0103\u021bilor fiscale pentru IT, construc\u021bii \u0219i alte sectoare. Cu doar dou\u0103 zile \u00eenainte de sf\u00e2r\u0219itul anului 2024, suntem surprin\u0219i de noi m\u0103suri fiscale. Suntem obi\u0219nui\u021bi cu schimb\u0103rile [&hellip;]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_genesis_hide_title":false,"_genesis_hide_breadcrumbs":false,"_genesis_hide_singular_image":false,"_genesis_hide_footer_widgets":false,"_genesis_custom_body_class":"","_genesis_custom_post_class":"","_genesis_layout":"","ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"categories":[23],"tags":[],"class_list":["post-2737","post","type-post","status-publish","format-standard","category-blog-ro","entry"],"acf":[],"featured_image_src":null,"featured_image_src_square":null,"author_info":{"display_name":"Rec","author_link":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/author\/14-rmg-admin\/"},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2737","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2737"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2737\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2739,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2737\/revisions\/2739"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2737"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2737"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.reconta.com\/ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2737"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}